Ik heb mijn rijbewijs vanaf mijn 18e jaar en meerder auto's gehad.
mijn eerste 2 auto's waren mini's een gele en daarna een oranje. Met deze mini's heb ik veel lol gehad. Hierdoor is naast de Amerikaanse auto's, de mini een favoriete auto gebleven. Ik heb later nog weer mini's gehad, maar daarover verder op deze pagina. De andere auto's waren in zo'n beetje chronologische volgorde: een fiat 127, een toyota carina, een opel manta B, een kadett type D en een E, deze was op gas met een 1200 cc motor (niet vooruit te branden).
sorry de foto's moeten er nog in.
hier de eerste, nee niet mijn eerste auto, maar deze manta gsi heb ik eind jaren tachtig gekocht en mee gereden tot in 1992. Toen heb ik hem ingeruild voor een nieuwe opel monterey. Met deze Monterey heb ik vijf gereden. Reed goed, maar was niet de auto, die ik er van verwachtte.
Deze opel heb ik verkocht en ervoor in de plaats een corvette uit '69 gekocht. Men verklaarde mij voor gek, dat ik een 5 jaar oude auto verkocht en zo'n oude auto voor weer kocht. In de tijd dat ik de corvette heb, zijn er alweer verschillende auto's bij mij de revue gepasseerd. Allereerst een corsa, maar het werd al snel weer mini's en wel weer twee stuks. De eerste een gele uit 1975, deze gekocht, terwijl hij gedeeltelijk gesloopt was. Ik heb hem weer opgebouwd en voorzien van een nieuw verfje, gewoon door bij de winkel verf kopen en met de kwast opgebracht.
Later verkocht aan een vriend van mij, voor hem was het de eerste auto en hij heeft ook veel plezier mee beleeft, maar toen was hij zwart van kleur(gespoten deze keer). zie foto's. Hij heeft de auto, nadat hij een paar jaar ingereden had, weer aan mij terug verkocht. Maar hij vond het geluid van de mini niet mooi. Hij kwam op een gegeven moment bij mij of ik geen oplossing wist om de mini op een goedkope manier meer geluid te kunnen laten maken. En dat was er, ik ben naar een bouwmarkt gegaan en heb een cv buis gekocht. Toen van de mini net na de bocht onder de auto de uitlaatpijp doorgezaagd. Daar de cv buis aanvast gemaakt, die rechtdoor naar achter gelegd en alleen de achterste demper hergeplaatst en een eindsierstuk erop. Alstublieft, je hebt een uitlaat voor een paar cent, die meer geluid geeft, centraal onder de auto zit en meer power geeft.
Ik had toen al de estate (zie onder), maar ik heb nog een tijdje in gereden en een vriendin van mij heeft hem ook geleend, toen zij zelf ff een auto nodig was. Helaas heb ik geen foto's van wat zij toen op een gegeven moment mee heeft gedaan. Ik wist, dat je met een mini veel kon doen, maar een ford transit service bus vol met gereedschap ( ongeveer 3 ton ) van schoonloo naar hoogeveen te slepen en dan nog bijna 80 km te halen, dat had ik niet gedacht.
.
Toen is er een mini estate van 1977 gekomen. Deze auto was niet om aan te zien. De kleur kon jij het beste omschrijven als meerder kleuren rood ( men had al vele malen plekjes bijgewerkt, dus dan weet jij het wel) en de roest had ook zijn best gedaan b.v. de motorkap was zo verroest, dat er extra ventilatiegaten voor de motor waren. Maar de bodem en de subframes waren oké. Er is eerst een andere motor ingehangen, i.pv. een 1000cc een 1275cc, dus hij was al een stuk sneller. Toen is de rest aangepakt. De kleur komt door een oud collega van mij. Die zei, waarom maak je hem niet paars? En dat is toen gebeurd, samen met veranderen van het voorfront. Er is een polyester flipfront voorgekomen, wat erg gemakkelijk is bij een mini om aan het motorblok te kunnen sleutelen. (zie onderstaande alles wat donker is, is de motorkap, wat naar voren open draait)
Want dan gaat de gehele voorkant naar voren open i.p.v. alleen de motorkap en als jij de motor eruit wilt halen, een paar bouten los en wat bedrading en de gehele voorkant haal je eraf en je kunt bijna van alle kanten bij de motor. Daardoor kon ik binnen een dag een motor wisselen alleen. Maar wist je, dat je in estate meer kan laden dan in een normale stationwagen qua gewicht. Zo heb ik ooit eens 35 m2 meter laminaat ineen keer mee vervoerd en er gewoon mee naar huis gereden zonder dat de auto door de veren zakte. Dat is voordeel van rubberen blokken als veer i.p.v. spiraal of bladveren. Nadeel van deze is de auto erg stug is met in veren, dus elk gatje of hobbel voel je, maar van de andere kant een perfecte wegligging om lekker mee te scheuren, menig andere auto (lees scheurijzer) zal er niet aan kunnen tippen qua wegligging.