GMC bus wordt camper...

Hier zien we t busje voor aanschaf links in beeld en rechts staat ie voorzien van wat minder roest, een two-tone verfje, geen trap meer achterop en ook geen dakantenne en dakklapraam meer. Daar ging dit aan vooraf:

Na hier dus vrolijk een tijd in rondgekachelt te hebben met intussen wat interieur en uitlaataanpassingen...(dubbele open uitlaatpijpen aan weerszijden uitstekend achter de achterwielen en van voor naar achter RVS, lang leve EPS).

We zijn nu echter al een paar weken bezig om "het busje" om te toveren naar een camper...Dit ivm het grijskenteken waar de overheid weer eens geld in ziet...Dus moest er op het "vannegie" een hoger dak, er moest een keukenblokje in, opbergmogelijkheden, een bank annex bed, een tafel, etc. Dit moet allemaal voldoen aan bepaalde regels volgens de RDW. Dus het werk kon beginnen:

Men ropt van een sloop Chevy een verhoogd dak, en verft dit. Men neme een haakse slijper en chopt het dak...vergeet niet mooi weer te bestellen...Kit de watergeul vol, neem nog een paar lange jongens erbij, want anders til je het dak er niet op ;) (daar heb ik nou net geen foto van want ik moest ook helpen tillen). En vervolgens gooit men de verhoging in de afwateringsgeul van de bus. Spanbandje erom en drogen maar...

Daarna zet je het profielsysteem van de dakverhoging vast met andere profieltjes aan de dakrand van de bus. Deze eenmaal bevestigd kan men het geheel gaan isoleren en naar eigen idee afwerken met oud schroot en daar tegen aan weer bekleding (bekleding is nog onderweg). Vergeet niet je inbouwspotjes en je kabeltjes weg te werken...jahaa inbouwspotjes!!!

 

Goed, toen moest de gastank maar verplaatst worden om meer ruimte te creëren. Vergeet dan niet dat je de gasleiding niet mag verlengen dus moesten we, om kosten te besparen, de leiding aan de onderkant omleggen, hadden we net genoeg, ja ons bent zuunig...

Tja een keukentje...nou die bouwen we zelf, van larikshout, want het moet niet 13 in een dozijn worden en we kunnen het op maat maken en gaande weg aanpassen. Men schroeft wat planken aan elkaar, zaagt daar een gat in om er vervolgens deurtjes van te maken, wat oude scharniertjes erin, en daar is het keukenblok. Met de bovenkastjes idemdito, alleen deze scharnieren naar boven. Alle haakse kantjes afronden met een bovenfrees en kijk wat prachtig...Ohw, het aanrechtblad is natuurlijk ook op maat gemaakt. Men figuurzaagt er een gat in voor de schaal, zo, in de schaal zaag je n gat voor het afvoerzeefputje, schaal vastkitten in blad en voila een wasbak...en de kraan dan? Eitje; men neme een oude tapkraan, keert de tapbediening andersom en bevestigd het uiteinde in het bovenkastje. Men voert een slang door de tapkraan, bovenin goed afsluiten, en bevestigd daar weer aan een waterzak...dus niks motortje of pompje gewoon waterzak open zetten, en tap bedienen. Het water blijft netjes in de slang en loopt niet over omdat je m goed hebt afgedicht,toch?! Natuurlijk vang je dat water via de wasbak weer op in een jerrycan. De verbinding hier tussen bestaat uit een binnenfietsband... Uiteraard nog een gasstelletje vastschroeven aan t keukenblad en n butagasflesje eronder... De captainchairs zijn ook gemonteerd en de in hoogte verstelbare tafel (middels een oud bureaustoel gasveersysteem) staat ook op z'n plek. De plasticdelen zijn geel geverfd, maar dat is nog experimenteel om te kijken of dit meer licht opbrengt en hoe het staat bij de rest. Want het hoogpolige zwarte tapijt zit inmiddels ook al aan het plafond, super spul alleen het maakt het wat donkertjes. Maar het staat super. Daar is ook het dashboard mee bekleed... De zijpanelen zijn verder in dezelfde tred als de portierdeuren bekleed met 2 verschillende kleuren paars en 2 verschillende soorten stof, deze zijn gescheiden door een gedraaid strotouw wat voor de afwerking zorgt. En het touw komt weer terug als handvat voor het openen van de kastjes en in het tafeltje...(kunstzinnig, of is het uit de kunst?). Hier enkele foto's in chronologische volgorde.


Goed de bank annex bed. Dat was een heel gepieker, het moest boven de gastank, en makkelijk uitklapbaar. Dus na veel scharniersystemen geprobeerd waren we al weer veel te ingewikkeld bezig. Dus gewoon schuimmatrassen (op maat gesneden), op elkaar stapelen, dat maakt een bank. En het bed: matrassen eraf, plankjes uitklappen, pootjes uitklappen, matrassen er weer op en klaar. Matrassen gaan niet schuiven omdat ze tussen keukenblok en zijwand op hun plek blijven. Maar hoe doe je dat dan als t een bank is en je moet rijden? simpel: mooi lintje erom die aan de zijwand en ombouw van de gastank word vastgemaakt. Natuurlijk moeten er ook kussens op de bank, die weer gemaakt zijn van de restanten van de versneden matrassen, oprollen, vast tapen en nu nog bekleden...met paars velours...Ook deze blijven straks op hun plek door klittenband...Zie alhier Jan is helemaal in de wolken, het wachten is nog op 1 matras en de kussens...maar geen haast.Deze zijn intussen ook klaar. Nu kan ik het bed in zijn geheel gebruiken i.p.v. voor de helft.

Ook t hoedje is nu 1 geheel geworden met de bus, euh, camper. Dak en louvres achter zijn dus ook blauw gekwast. Het is nu dus een 3tone-bussie en geen two-tone meer...Alles is inmiddels gekeurd bij de RDW. Tja leuker dan dit konden we het echt niet maken ;))

2006

Zo, daar zijn we weer. Ik was ondertussen met mijn corvette te demonteren en de onderdelen te ontroesten en verven, toen mijn Van problemen kreeg met de oliedruk. De oliedrukmeter leek het meest op een toerenteller. Waarom? Omdat als de motor warm was, hoe meer gas ik gaf, hoe hoger de oliedruk. Dus met andere woorden geen gas, geen oliedruk meer. En daarbij kwam dat de motor erg veel olie en water verloor. Dus werd het tijd voor een andere motor. Deze gevonden via het internet en opgehaald. Maar vrijdags voor dat ik hem zou op halen, kreeg ik nog ff een klapband met een snelheid van 90 km. Daar ging voor  €200 kapot. Want het was een achterband met een maat van 295x50x15, dus niet ff een standaard maatje. Maar goed, de andere motor opgehaald en uit elkaar gehaald samen met Henk en Erica. Hij leek goed te zijn, alleen de kleprubbers moesten vervangen worden. Dat gedaan met een nieuwe distributieketting.

 

Maar wat een klus om van een Van de motor te vervangen. Het is gelukt, maar wat ik blij met de hulp van Henk en Erica. Want toen de motor erin zat en wij weer aan het opbouwen waren, bleek de benzinepomp kapot te zijn. Die van de corvette gepakt en gemonteerd. Toen kwam het volgende probleem, de V-snaar paste niet meer, omdat de aircopomp niet meer paste en ook overbodig was geworden ( rest van de airco zat er niet meer op) en om 5 uur zaterdags geen een meer te krijgen is. Dus 's maandags  er eentje gehaald en toen kon de radiateur ervoor. Deze was moest ik ook vernieuwen, want de oude bleek lek te zijn. Toen was het eindelijk zover, dat ik een proefrit kon maken. De auto trok voor geen meter. Het motornr. nagetrokken en wat bleek, de motor was geen 5,7 ltr, waarvoor hij mij verkocht was, maar een 4,4 ltr. Dit type blok leverde nieuw 125 pk (slik) begin jaren tachtig en dat is te weinig voor de bus. Gevolg dat de bus niet vooruit te branden is. Een oude diesel was sneller. Het was weer een goede les. Controleer eerst goed of het klopt en vertrouw niet de verkoper, want of hij weet het niet of hij liegt tegen jij. Van hem krijg je vaak te horen, wat jij wilt horen. In ieder geval zo wou ik niet blijven rijden. Dus naar eps voor een gereviseerd onderblok en daar de koppen van 4.4 blok erop. Gevolg een hoge compressie en daardoor meer koppel. Zogezegd, zo gedaan. Maar toen het blok erin zat, het volgde probleem, de versnellingsbak aan gort. En dit allemaal  tegelijk en het weer zat tegen. Moest bijna zomer zijn, maar leek wel herfst, zo koud en nat. En dan moet je sleutelen onder een provisorisch afdakje van een dekzeil. Maar toen de versnellingsbak vervangen was, draaide alles goed tot... Ja, toen kwam er weer een probleem na een paar weken. Een tik in het blok en dat werd steeds erger. Dus Eps gebeld en zij zouden er naar kijken, wat het was. Voor ik daar naar toe kon komen, liep de motor al vast. Motor eruit gehaald en ermee naar Eps. Daar bleek dat de krukas doormidden lag. Geen probleem, ik kreeg een ander onderblok. Deze erin gezet en niet lopen tot ik hem op benzine startte. Toen liep hij wel. Na een poos zoeken, wat het probleem was,dat hij niet op gas wou starten, was het probleem een slangklem niet goed aangedraaid. Stom, maar dat gebeurd. Dan kon ik voor het eerst alles weer uitproberen. Bij de eerste rit met de bus, schakelde hij zo zacht over naar de derde versnelling, dat ik dat niet eens merkte. Zo boterzacht ging het. Gelukkig was het nu eindelijk alles goed.

2008

We zijn nu een dik jaar verder en de motor heeft het goed houden op een lekke koppakking na. hij heeft dit jaar en vorig jaar flink op zijn donder gehad. Hij heeft alles moeten verslepen van Wijster naar Sappemeer. Want ik ben verhuisd en meneer heeft het regelmatig zwaar gehad. Met zwaar bedoel ik ook zwaar, er zijn ritten geweest. Dat ik hem en de aanhanger zo zwaar had beladen, was ik toen aangehouden, ik een flinke prent had gekregen voor overbeladen. Maar gelukkig is alles goed gegaan.  

 With special thanks to: Erica , Lambert, ma, Bert, Roeland, Henk en Roelf

home

corvette

mijn vorige auto's

motor