de corvette uit 1969

Project 2 of eigenlijk 3 is de Chevy corvette stingray '69. Deze was al helemaal gerestaureerd door mij, maar na een ernstig ongeluk, door het ontwijken van een ree, is deze "vette" een stukje korter geworden...'t "vettje" staat zielig te wachten in de schuur op betere tijden... Maar onder tussen ben ik met de vette bezig. Heb bijna de gehele voorkant gestript, motor eruit gehaald, deze wordt gereviseerd en daarna teruggeplaatst. Maar het belangrijkste, ik heb een andere neus voor hem gekocht. En wel echt een totaal andere neus een zogeheten flipfront. Deze heeft de vorm van de manta ray. Dit was een proto type, waar de c3 (nee niet de citroen, maar het type van mijn vette) uit is ontstaan. Dus wanneer deze uiteindelijk ervoor zit, heeft de vette een geheel ander aangezicht. Dus ik heb nog genoeg te doen, voordat hij op de weg kan.

Maar wat heb ik gedaan voor het ongeluk. Ik heb de vette gekocht in januari 1998 en heb er al heel wat mee beleefd. Zo had de vette helemaal geen remmen meer na twee weken na aanschaf. Dat was schrikken, gelukkig was het op een recht stuk weg, toen ik ging remmen, omdat ik bij mijn broer aan wou. De handrem erop en wachten tot hij stilstond. Voorzichtig terug rijden en de auto bij mijn broer geparkeerd. Bleek een corvette kwaal te zijn. Deze auto's hebben slepende remblokken d.w.z. de blokken komen niet vrij van de schijven. Wanneer er een slag in de schijven zit, gaan de blokken steeds heen en weer. Gevolg is dan dat de klauwen gaan lekken en lekken die, dan heb jij zo ineens geen remmen meer. Dus kreeg hij al heel snel nieuwe schijven, nieuwe klauwen en blokken. Maar de grootste schrik kreeg ik na ongeveer een half jaar. Heb jij wel eens meegemaakt, dat jij ineens geen draaiende motor hebt, daardoor geen rem- en stuurbekrachting meer hebt, terwijl jij het echt nodig bent. Nou ik wel! Het gebeurde mij, toen ik de afrit van de snelweg nam en de motor stil viel en dan weet je, dat aan het eind van de afrit een weg er haaks op staat en aan de andere kant van die weg een vangrail. Daar stopte de vette net zo'n 10 cm voor die vangrail. Ik kan je vertellen, je hart klopt in een moordend tempo in je keel dan. Wat schep je verbazing. De auto start dan weer normaal en kon er zo weer mee weg rijden. Het bleek achteraf de verdamper te zijn. Ja, de vette rijdt op LPG en is belastingvrij.

Maar goed, de kleur van hem was niks, wit brrr. Dus toen ik weer wat gespaard had, ging hij uit elkaar. Het chassis werd in de garage gezet en de rest op bokken eh tonnen en tegels buiten neer gezet. Toen 1 1/2 half jaar met het chassis bezig, alles met de hand ontroest en dan in de verf gezet. De vette had ondertussen al een ander kleurtje gekregen. Hij is in de kleur rood gespoten met een mica verf, waardoor de rondingen beter hun recht kwamen .   

Verder kreeg hij nieuwe uitlaten, nieuwe remleidingen van rvs ook de flexibele naar de klauwen toe en een oud collega van mij heeft de dorpels geairbrusht met de naam corvette. Helaas heeft een van twee het ongeluk ook niet overleefd. De andere hangt nu bij mij in de kamer. Verder heb ik toen  nog de deurbekleding vernieuwd samen met de bedrading onder de motorkap en nog wat andere zaken. Voor de APK geweest en ik kon weer rijden met de vette. Tot eind dat jaar oktober de ree voor de auto sprong. Dat was bijna het einde van de vette. Ik heb de ree ontweken, maar in berm terecht gekomen, bij het uitsturen ervan is het achterwiel in een diepe kuil gekomen en de vette werd van achter omhoog gelanceerd. Terwijl hij weer naar beneden kwam, ging ik nog omhoog ( veiligheidsgordels? zitten er niet in). Mijn licht ging uit, toen mijn  hoofd het dak raakte. Paar minuten later ging het ook weer aan, maar de vette stond toen aan de andere kant van de sloot in het aardappelland. Goede raad, ga niet slootje springen en aardappel rooien met je auto, zij zijn er niet geschikt voor.

Oké Ik ben nu wat verder met de motor. Er zit nu niks meer aan, alleen de nokkenas zit er nog in. De rest is eraf of eruit. Hé, hé heeft ff geduurd, nu zit er weer schot in de zaak. Gelukkig zijn de cilinders en zuigers  nog goed, krukas moet ik nog ff afwachten maar de lagerschalen zijn rot. Wat betreft de cilinderkoppen, die zijn er kleppen ingebrand. Dus die moeten vernieuwd worden samen met de klepzittingen of er moeten nieuwe koppen op. Ik weet nog niet wat ik doe. Maar is zo'n krukas zwaar van een V8 en wel zo'n 23 kg. Niet verwacht dat het zwaar zou zijn en straks moet hij er ook weer in en kan de motor niet op zijn kop leggen(slik). Daarom hebben de zaken, die deze motoren reviseren dan ook een bok, waar zij de motor op de kop kunnen draaien.

 

Zo, ik ben ff verder gegaan met het chassis en voorophanging. De delen met de hand ontroest en geverfd. De onderdelen ( de eersten zitten er weer aan. Hij staat op zijn wielen i.p.v. op bokken. Het chassis en ophanging zijn zwart en de remklauwen rood geverfd. De motor is oranje geworden met chroom onderdelen.

2008

De verhuizing en verbouwing is grotendeels achter de rug. De corvette staat nu in de nieuwe garage en ik ben weer begonnen met de opbouw. Eerst de gastank. Het frame opgeknapt en op de plaats van de benzinetank geplaatst. De vulopening is nu onder de benzineklep ipv achter de nummerplaat. Voor het pas maken van de rvs plaat, waar de vuldop in kwam koste mij dat al een paar avonden. Terwijl de versnellingsbak in avond eronder zat. Daarna de motor geplaatst, maar nog niet aangesloten. Toen kwam de motorkap. Met dank aan Chris Harmsma wist ik, hoe het ongeveer moest schanieren.  Na een paar proefopstellingen en twee weken verder kon ik de definitieve constructie maken. Al met al meer dan drie weken mee bezig geweest, maar het is gelukt. Nu kon ik de radiateur plaatsen. Door de flipfront waren de steunen hiervoor ook verdwenen. Steunen gemaakt en elektrische vinnen geplaatst.   Deze komen van een nissan 300ZX en vervangen de mechanische vin. De slangen van radiateur naar de motor en ook naar de kachel zijn gedeeltelijk van de originele slangen en van rvs buis gemaakt. Ettelijke weken bezig geweest met het maken van steunen voor de koplampen en monteren ervan en van het maken van een nieuwe kachelbehuizing. De koplampen zijn verplaatst van de gril naar net boven de gril.  Toen kwam de het schuren van de body en plamuren ervan. Daar ging weken mee heen. Tussendoor nog de uitlaten gemaakt. Van rvs buis en bochten heb ik sitepipes gemaakt. En van rvs plaat de covers. En dan was eindelijk het moment daar dat er verf gespoten kon worden. De kleurstelling had ik van de manta ray overgenomen. De kleurlak ging goed, maar de blanke lak ging mis of er zaten lopers of het was schraal. Meerder keren alles geschuurd en gematteerd, helaas het wou niet. En ondertussen kwam de 4 juli dichterbij.  Dus maar besloten om het eerst zo te laten en verder te gaan met de motor. Deze liep vrij snel. Toen kwam de afstelling ervan en dat ging niet. Samen met Henk bezig geweest om hem goed lopend te krijgen. Wat wij ook deden, niks hielp. Tot op de dag vandaag (oktober 2008) niet goed draaiend te krijgen. Wat het is, wij weten het niet. Hieronder foto's van hoe hij momenteel eruit ziet.

He, hé eindelijk door de keuring. Het ging niet van zelf, maar de apk zit erop. De motor heb ik vervangen door een 400 blok (6,6 ltr). Deze komt uit chevy Van. Toen deze motor erin zat, was starten en lopen. De auto kon voor de apk. Maar heb eerst gewacht op beter weer en toen voor de apk. Wat denk je afkeur. De afkeurpunten gerepareerd en ik mag nu eindelijk legaal weer de straat op. Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit leuk vindt en van de andere kant ik ook huiverig ben ervoor. Dit laatste doordat de auto nogal wat kuren heeft gehad en ik niet weet wat het volgende zal zijn. Blijft hij nu goed doen of niet, dat is mijn angst.

Oké, we zijn weer een paar maanden verder. En de motor is er al weer uit geweest. Ik heb samen met Rob Timmerman de oldtimerrally Veendam leer Veendam gereden. En in Leer sloeg mij de nieuwe startmotor ( 2 dagen ervoor opgezet) de starterkrans kapot. Dus het werd op de trailer terug. Maar tot Leer aan toe liep de motor als een zonnetje en we hebben genoten van de rit naar Leer.

 

h

 klik op bovenstaande  foto voor video van de corvette

home

GMC bus wordt camper

mijn vorige auto's

motor