Datsun 280ZX

Mijn nieuwste project is een Datsun 280 ZX. Nadat hij goed een jaar bij de buren heeft gestaan, kon ik hem eindelijk de mijne noemen. Want vanaf het moment, dat zij hem hadden, wou ik hem wel overnemen. Het was eerst de bedoeling, dat Henk en ik hem voor hun zouden opknappen, maar door de vele projecten, die zij zelf hebben, zou het te lang duren, voordat Henk eraan toe had.

Het betreft hier een 280ZX sportcoupe twositter zonder targadaken van het bouwjaar 1983. Hij heeft een 6 cilinder lijnmotor met een 2.8 ltr inhoud. Verdere bijzonderheden zijn dat hij standaard een turbomotorkap heeft en een achterruitjaloezie. Van de vorige eigenaren is bekent dat hij eerst van iemand is geweest uit een dorpje hier uit de buurt, maar toen naar het westen is gegaan. Hij is dus terug in het hoge noorden.

Er moet wel veel aan gedaan worden, vooral plaatwerk. Hier en daar is het een flintstone auto. Daar ben ik nu mee bezig.

Hier twee foto's van hoe hij er stond, toen ik hem kocht

En dit zijn drie foto's van een paar rotte plekken, maar er zijn helaas veel meer. Rotte plekken bedoel ik.

Ik ben flink aan het slijpen en lassen gegaan en heb al een paar plekken gerepareerd. Maar het einde is nog lang in zicht. De auto hangt nu aan een spit. Dit werkt ff wat makkelijker aan de onderkant. Hier  moet ook flinke stukken vernieuwd worden. Zo worden er nieuwe bodemplaten ingezet. Deze heb ik gekocht samen met nog wat anders. Er gaat veel tijd in zitten om de platen erin te zetten. Het niet alleen een stuk uitslijpen en het nieuwe erin lassen, maar omdat het een gezette plaat (vlakke plaat) moet er nog wat aangepast worden. Ook gaat er veel tijd in het verwijderen van de ondercoating. Want ik kom eerst tectyl tegen en dan een ander laag ( een soort harde tectyl) en dan nog eens een laklaag. Of te wel eerst de tectyl afsteken, want afslijpen wil niet, je verplaats het van de ene plek naar de andere en dan kan ik de restanten van de harde tectyl en de lak eraf slijpen. 

Het monnikenwerk zit erop.  De bodem heb ik van de tectyllaag en verf ontdaan. Voor zover het nog nodig was. Want er zijn hele stukken bodem vervangen. De wielbak voor het reservewiel, de beide bodemplaten naast de tunnelbak en achteraan in de kofferruimte is ook vervangen. En vandaag (5-2-2010) was het "warm" genoeg om de bodem in de verf te zetten. Eindelijk!!!!!! De verf is een epoxycoating. Dit is een 2 componentenlak, die een zeer goede beschermlaag geeft. 

we zijn weer een paar maand verder en ik heb niet stil gezeten. En ik dacht dat het monnikenwerk erop zat, maar dat was net begonnen. De wielkasten zijn schoon gemaakt en in de verf gezet. De vooras geheel uit elkaar gehaald, ontroest door middel van staalborstel op de haakse slijper en stralen. Daarna alles geverfd en toen het leukste van alles, het weer in elkaar zetten en het zien hoe alles is op geklapt. Dan denk je, al het werk is het waard, want de vooras kostte toch een 4 weken al met al. Ik ben er wel achter, dat je er moedeloos van wordt en echt dan moet doorzetten om door te gaan met waar je bezig bent. Vooral de langdurige ( en vaak eentonige) klussen zoals het slijpen en stralen. Dat gaat soms zo tergend langzaam. Dan moet je echt doorbijten en niet denken van het is wel goed zo, terwijl het nog niet goed is ontroest b.v.. Ik denk, dat je later er spijt van krijgt. Maar goed. Ik ben nu met de achteras bezig. Daar zijn de eerste delen ook al weer in de verf en in elkaar gezet. De remmen o.a.

 

Ik heb  een hele tijd niet gepdate, maar hij is nagenoeg af. Hij gaat nog een keertje naar de spuiter voor een mooie laklaag. ik heb hem nu zover, dat hij in rijbare staat is. Het is niet vanzelf gegaan. Nadat ik alle onderdelen schoon en voorzien het van een nieuwe lakje en gemonteerd had, was het tijd voor om de carrosserie onderhanden te nemen. Dat was plamuren, schuren, plamuren, schuren tot ik eindelijk zover was, dat hij strak was. Toen spuiten eerst de motorkap ( dat ging al niet zoals ik wilde) en dan het zwart. Dat was doffe ellende, ging direct lopen en na meerdere lagen, bleef er een bruine gloed over de lak liggen. Misschien is nu in 2012 bruin wel in voor auto, maar ik wou hem zwart en niet zwart met een bruine gloed. Dus weer schuren en spuiten, nu met andere verf. Hij is nu wel zwart, maar dof van glans. Ik heb nog met polijsten er glans op te krijgen, maar helaas. Nu gaat als alles goed gaat in maart de spuit er weer over, nu door een ervaren autospuiter. Dus toen opbouwen en dan de eerste keer er mee rijden. Dat ging niet echt goed. De motor liep niet goed op toeren onder belasting. Maar hij werd ondanks dat wel APK goedgekeurd. Een pak van mijn hart was dat. Daarna  ging de motor steeds minder gaan lopen. Een week lang bezig geweest om de motor af te stellen betreft de carburateurs. Ja, ik heb er nu carburateurs op zitten in plaats van injectie. Maar goed,  op een zaterdagmiddag een proefrit  gemaakt, niet goed lopende motor. Tijdens die rit bij Eps de bougieskabels vervangen ( zij doen meer dan alleen uitlaten). Thuis gekomen zei Henk controleer de bougies maar eens. Wat denk je, twee van de zes nieuwe bougies kapot. Die vervangen en opnieuw de carburateurs afstellen. Nu heb ik al verschillende ritten meegedaan (ongeveer 600 km totaal) is er alweer een van de nieuwe bougies kapot gegaan. Voor de rest loopt de auto goed, stuur en remt ( ook belangrijk ) goed. Het is wel wennen als je dagelijks Amerikaans rijd. Alles is voelt veel strakker aan. En zelf moeten schakelen is ff weer wennen, maar wat betreft het stuurgedrag kan een Amerikaan er niet tegen aan. 

 

Zo is nu het geworden. Er zitten nu koplampcovers op en een werkende radio in het dashboardkastje ( originele radio zit er ook in, maar helaas kapot) en nieuwe mattenset.

2012 / 2013

In 2012 heb ik als eerst samen met Rob Timmerman de NOPrally gereden en in juni ben ik op en neer gereden naar Noorwegen. Alle twee zonder problemen. Daarna begonnen de problemen. De motor begon slecht te lopen. Hij wou niet op toeren komen, backfires enz. Eerst de ontsteking gecheckt, geen verandering. Toen de carburateurs van nieuws afstellen, ook niet. Nieuwe naalden besteld. Ook geen verandering. Toen maar de injectiesysteem er op gezet. En liep weer als een zonnetje. Later bleek het de brandstofpomp te zijn. Nog geen jaar oud, dat verwacht je toch niet. Maar de motor gebruikte olie. Elke keer met gas geven een blauwe pluim uit de uitlaat. Dus de kop eraf en de kleppen schoongemaakt en nieuwe kleprubbers geplaatst. Dat was wel een verbetering, maar bleef toch na mijn zin te veel olie gebruiken. Dus de motor eruit. En heb hem van nieuwe zuigerveren en een distributieketting voorzien. Nu net terug geplaatst en afwachten maar. In ieder geval loopt nu mooi rond de motor. En in najaar 2012 heeft Rob een mooie fotoreportage van de auto gemaakt en heeft mij met mijn verjaardag een hele mooie vergroting van een van de foto's gegeven.